دیدگاههای جرم شناسانه امیرالمومنین علی (ع)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام
- نویسنده عبدالزهرا قدیمی ذاکر
- استاد راهنما علی حسین نجفی ابرندآبادی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1377
چکیده
در توجه اسلام به علل جرایم و سیاست پیشگیری از جرم، دیدگاههای امام علی (ع)، با توجه به اینکه ایشان تنها امام همامی است که به زمامداری و حکومت نسبتا طولانی نائل گشته و توانسته اند در این مدت اندیشه های اسلامی را به منصه اجرا بگذارند، سهم به سزایی دارد. در تحقیق مذکور به این سوال پاسخ داده شده است که آیا امام علی (ع) به عنوان یک حاکم و پیشوای بزرگ اسلامی، در گفتار و کردار خویش ، مواضعی ابزار داشته که بتوان از آنها به عنوان دیدگاه جرم شناسانه یاد کرد؟ آیا در مجازاتها و احکام صادره از ایشان، توجهی به علل جرایم، زمینه های اجتماعی، روانی و زیستی موجد آن و پیشگیری از ارتکاب جرایم شده است یا خیر؟ پاسخ مثبت و مستدل به سوالات فوق که اثبات فرضیه تحقیق را نیز در بر داشته است ، ما را به دیدگاههای جالب توجه و ممتازی از امام (ع) پیروان توجه به علل مختلف جرم (مخصوصا علل و فرایندهای اجتماعی موجد آن) و امر پیشگیری از جرایم و اصلاح مجرمین نائل نموده است . انطباق این دیدگاهها با دیدگاههای جرم شناسان معاصر در اکثر موارد، از دیگر نکاتی است که در این پایان نامه مورد بررسی و تایید قرار گرفته است . به این امید که سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران، دیدگاههای مذکور را مورد تاسیس و پذیرش بیشتر قرار دهد. تحقیق مذکور یک تحقیق مذکور یک تحقیق نظری بوده و شیوه آن نیز کتابخانه ای و کتاب ورزی است که در این رابطه از کتاب جرم شناسی (در زمینه های مختلف آن)، نهج البلاغه و دیگر کتب حاوی احادیث و قضاوتهای حضرت ، کتب جامعه شناسی، روان شناسی و چند مقاله و جزوه درسی در زمینه های مربوطه و ... استفاده شده است .
منابع مشابه
تفسیر قرآن به سنّت در کلام امیرالمومنین علی(ع)
تفسیر قرآن به سنّت در مرحلة بعد از تفسیر قرآن به قرآن و در طول آن است و معیّت آن دو با هم، لازم و ملزوم است. یعنی حجّیّت قرآن به جهت اینکه کلام خداست، ذاتی است ولی حجّیّت سنّت را خداوند در قرآن تجویز فرموده است. بدان جهت که نمیتوان همه آیات قرآن را با خود قرآن تفسیر کرد که لازمهاش کفایت قرآن و عدم نیاز به سنّت و اهل بیت(ع) است، چارهای جز رجوع به سنّت معصومین برای تفسیر قرآن نیست که آن، یکی از بهترین ...
متن کاملتفسیر قرآن به سنّت در کلام امیرالمومنین علی(ع)
تفسیر قرآن به سنّت در مرحلة بعد از تفسیر قرآن به قرآن و در طول آن است و معیّت آن دو با هم، لازم و ملزوم است. یعنی حجّیّت قرآن به جهت اینکه کلام خداست، ذاتی است ولی حجّیّت سنّت را خداوند در قرآن تجویز فرموده است. بدان جهت که نمی توان همه آیات قرآن را با خود قرآن تفسیر کرد که لازمه اش کفایت قرآن و عدم نیاز به سنّت و اهل بیت(ع) است، چاره ای جز رجوع به سنّت معصومین برای تفسیر قرآن نیست که آن، یکی از بهترین ...
متن کاملجایگاه عهدنامه امیرالمومنین علی(ع) به مالک اشتر در منابع اسلامی
مقالهی حاضر، به بررسی جایگاه عهدنامهی امیرالمومنین علی(ع) به مالک اشتر، در منابع اسلامی و ویژگیهای آن میپردازد. در این پژوهش، منابع عهدنامهی مالک، اعم از منابع شیعه و اهل سنت، جایگاه آن در منابع فقهی و تفسیری و شهرت آن در نقاط مختلف جهان اسلام، مورد بررسی قرار میگیرد. به علاوه، سند این عهدنامه مورد تدقیق قرار گرفته و دیدگاههای مختلف در اینباره بیان میشود. این مقاله، در پایان، به مضامی...
متن کاملدستورات اخلاقی امیرالمومنین علی (ع) به کارگزاران
رساله مورد بحث در بردارنده رهنمودهای ارجمند اخلاقی و رفتاری امیر مومنان علی (ع) به کارگزاران مختلف حکومتشان می باشد. رهنمودهای امام در مورد اخلاق کارگزاران ریشه در فرهنگ قرآنی و سیره نبوی و در پی ادامه راه وهدف بعثت پیامبر اکرم (ص) (که تکمیل اخلاق است) می باشد.
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023